We leven in een online tijdperk en als mensen iets willen kopen, zoeken ze het via Google. Reden genoeg dus om bovenaan de zoekresultaten te willen staan. Maar: je kunt beter niet zelf je handen branden aan zoekmachine adverteren (SEA), het is slimmer te kiezen om SEA uit te besteden. We leggen je uit waarom.
Online zichtbaar zijn is belangrijker dan ooit. Wist je dat Google elke dag meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten verwerkt? Veruit het grootste gedeelte van alle aankopen begint met een zoekopdracht in Google en dus moet je ervoor zorgen dat jij bovenaan de zoekresultaten staat.
Bovenaan de zoekresultaten kom je op verschillende manieren: met search engine optimization (SEO) of door search engine advertising (SEA). Veruit de meeste bedrijven kiezen voor beide en dat is niet voor niets: zo’n 40 procent van de kopers klikt op de bovenste advertentie.
Je kunt ervoor kiezen om zelf te starten met zoekmachine adverteren, maar dat is niet zo verstandig. Je kunt je Google Advertising beter uitbesteden. Waarom je dat zou moeten doen leggen we je hieronder uit.
1. Google verandert zijn algoritmes continu
Je hebt vast weleens de berichten over Google Ads updates voorbij zien komen, met de bijbehorende angst voor verlies van zoekposities. Google verandert zijn algoritmes continu, ieder jaar verschijnen er nieuwe trends en houd die maar eens bij.
Het kost gigantisch veel tijd en energie om je kennis op peil te houden, vooral als je het er ‘maar bij doet’. Daarbij komt dat je nog zoveel kunt lezen over zoekmachine adverteren, een goede strategie uitvoeren is toch een vak apart.
Daarom is het eigenlijk ook helemaal niet gek dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen hun SEA uit te besteden aan marketingbureaus die gespecialiseerd zijn in zoekmachine adverteren. Je bespaart niet alleen veel geld, je bent er ook zeker van dat het goed gebeurt. Search engine advertising is namelijk niet iets wat je er zomaar bij doet.
2. SEA uitbesteden: je haalt ervaring in huis
Het fijnste van het uitbesteden van Google Advertising is dat je meer ervaring in huis haalt. Ook al heeft Google Ads een flinke knowledge base, het implementeren van een goede strategie geeft vaak problemen.
We spreken regelmatig bedrijven die ons vertellen dat search engine advertising ‘weggegooid geld’ was of ‘niet werkt’. Wanneer we vervolgens naar het account kijken, zien we tal van beginnersfouten. Een ervaren, ingehuurde SEA specialist maakt deze fouten niet meer. Je profiteert eigenlijk van de dingen die in het verleden niet bleken te werken, wat een stuk efficiënter is.
3. SEA uitbesteden bespaart je geld
Oké dit klinkt misschien een beetje vreemd: geld besparen door je zoekmachine adverteren te uitbesteden aan iemand anders. Je zou denken dat het voordeliger is om het zelf te doen, maar dat is alleen zo wanneer je zelf over de expertise en ervaring beschikt. Oh en als je er echt de tijd voor hebt. Google Advertising kost je zo’n 4 uur per week en dat lijkt misschien weinig, maar als ondernemer is dat al snel erg veel.
In de praktijk zijn er maar weinig ondernemers die die ervaring hebben en dan komt er nog bij dat je waarschijnlijk wel wat beters te doen hebt. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om iemand extra in dienst te nemen, maar dat is waarschijnlijk duurder dan je SEA een aantal uur per maand te uitbesteden aan een bureau.
4. Geen gedoe met tools
Het is niet alleen prettig als je begrijpt hoe je Google Ads kunt toepassen, maar ook als je de Google Advertising resultaten kunt meten. Het heeft immers geen zin SEA toe te passen als je niet weet of het wel zin heeft. Op die manier kun je, als dat nodig is, niet bijsturen en weet je helemaal niet of wat je doet wel resultaat geeft.
Gelukkig zijn er nogal wat search engine advertising tools beschikbaar die je helpen Google Advertising resultaten te meten. Maar welke tools moet je in vredesnaam gebruiken voor jouw doelen?
Een groot voordeel van externe marketeers is dat ze precies weten welke marketing tools ze moeten gebruiken voor Google Ads en dat ze zelf meestal abonnementen hebben op verschillende mogelijkheden. Daardoor weten ze ook uit ervaring welke hulpmiddelen het beste werken.
Op deze manier hoef je niet zelf (tegen betaling) een heleboel verschillende SEA tools te kopen, maar kun je profiteren van de ervaring, kennis en abonnementen op tools van je marketingbureau.
5. Een frisse blik op je bedrijf
Jij bent gek op je bedrijf en dus is het niet meer dan logisch dat je het soms moeilijk vindt om objectief ergens naar te kijken. Hoe kun je ook objectief zijn over een bedrijf dat je zelf hebt opgebouwd?
Het is dan ook niet vreemd dat je de negatieve zaken binnen je bedrijf niet meer goed kunt zien, jij bent gewoon trots. Dit is trouwens ook zo voor mensen die al lang voor hetzelfde bedrijf werken en zijn ‘vastgeroest’. Daarom is het soms verstandig en verfrissend om eens iemand van buitenaf te laten kijken hoe de zaken ervoor staan.
Zo weet je waar nog dingen aan schorten binnen Google Ads en hoe je ze eventueel kunt oplossen. Dat geeft je inspiratie en de tools die je nodig hebt om je onderneming (online) te laten groeien.
Een marketingbureau kan je bijvoorbeeld helpen met het bedenken van zoekwoorden voor je Google Ads campagnes waar je zelf niet aan had gedacht. Zo spreek je een hele nieuwe doelgroep aan en haal je het maximale uit search engine advertising.
Meer weten over SEA uitbesteden? Neem contact met een van onze specialisten.