Mobile First: Google legt de focus op mobiele websites

Sinds de komst van Google is de manier waarop de zoekmachinegigant websites indexeert steeds relevanter geworden voor websitebouwers. De evolutie van het vindbaar zijn van de website ging van het hebben van een makkelijk te onthouden domeinnaam naar het hebben van een site die bij Google vindbaar was op de juiste zoekwoorden.

Mobile First

Waar eerst vooral de links naar een website daarvoor telden, werd de gebruikte techniek steeds belangrijker. Google doet daar nu een nieuwe stap in: de meeste Google-gebruikers zoeken op hun mobiele telefoon. En daarom wordt nu de inhoud die je mobiele website aanbiedt leidend voor de indexering bij Google, oftewel: Mobile First.

Dit heeft effect op pagina’s die een aparte website hebben voor mobiel en daar aparte content op laten zien. Het heeft ook effect op sites die überhaupt geen mobiele versie hebben, of die niet responsive zijn.

Responsive webdesign

Responsive sites zijn de favoriet bij Google. Dat is natuurlijk logisch: het is gewoon één inhoud die op meerdere manieren gepresenteerd wordt en daarom ook voor alle zoekmachine gebruikers relevant. Speciale mobiele sites zijn niet bijster aantrekkelijk voor PC-gebruikers en de meeste traditionele sites zijn dat niet voor mobiele telefoons.

Als websitehouder met een aparte mobiele site, is het zaak wat meer moeite te doen om je website voor de zoekmachine aantrekkelijk te houden. Gebruik het arsenaal van Google-tools voor zowel je normale als je mobiele site: met name het Search Console is van belang.

Niet alleen Google

Het is overigens altijd slim om verder te kijken dan de Google-regels. Een website is een onderdeel van de gebruikerservaring van het internet en dus zijn deze veranderende gedragspatronen ook voor websitehouders belangrijk. Bedenk daarom niet alleen dat mobiele sites voortaan de prioriteit bij Google hebben, maar ga na wat de ervaring van deze gebruikers is met een specifieke website: is dit nog wel de inhoud waar mensen mobiel naar zoeken? Is het ook de vorm waar mensen mobiel op zoeken?

Ranking behouden

Vrijwel elke update van Google-algoritmes in het verleden bestond uit een technische verbetering van menselijke logica. Het is dus verstandig om qua SEO niet alleen de techniek in de gaten te houden, maar vooral ook het doel van de veranderingen niet uit het oog te verliezen. Wat mobile first betreft is dit duidelijk: Google wil gebruikers de sites geven die ze op hun mobiel zoeken. Dus sites die allang hebben geregeld dat de juiste content op een mobiel vriendelijke manier gepresenteerd wordt, zijn in het voordeel. Makers van sites die nog niet doorhadden dat mobiel internet niet belangrijk wordt, maar dat al is, zullen nu aan de slag moeten om alsnog mobiele gebruikers te prioriteren. Het is dat, of wegzakken in Google rankings op alle apparaten.

Inhoudsopgave

Gerelateerde berichten

Wat is de Metaverse en wat kun je ermee?

Het zal de meeste mensen niet zijn ontgaan: de Metaverse is hot….

LinkedIn advertentie

LinkedIn is het grootste professionele netwerk ter wereld. Het is dan ook…

Pinterest Adverteren

Pinterest adverteren: de kansen. De concurrentie online is tegenwoordig groot en daarom…