Instagram voor bedrijven? Wat jammer genoeg vaak vergeten wordt is dat Instagram ook een echte goudmijn kan zijn voor ondernemingen. Een goudmijn die veelal nog onontgonnen is: waar Twitter en Facebook vandaag de dag toch echt wel standaard zijn in het Social Media beheer van ieder bedrijf, is dat bij Instagram heel wat minder vaak het geval. Zonde, zo mis je als onderneming kansen.
Waarom is Instagram interessant?
Zoals bij alles in de marketingwereld draait het ook hier weer om getallen. De kracht van cijfers. Om er maar eentje te geven: er zijn in Nederland alleen al meer dan 2 miljoen actieve Instagram gebruikers. Allemaal gebruikers die jij zou kunnen bereiken met jouw onderneming.
Je hoeft overigens geen multinational te zijn om Instagram interessant te vinden. Ook voor lokale ondernemingen zijn er heel wat opties. Niet voor niets heeft Instagram de optie om te geotaggen. Dat betekent zoveel als dat er ook een GPS-coördinaat vasthangt aan een foto. Hier creatief mee omspringen betekent een heel nieuw klantenarsenaal bekend maken met die gezellige winkel van je.
Instagram voor bedrijven: wat post je dan?
Het spreekt voor zich dat je als ondernemer niet op dezelfde manier met Instagram omgaat dan je als particulier gebruiker doet. Het spreekt evenzeer voor zich dat het niet veel gaat opbrengen als je het blijft houden bij foto’s die uitsluitend zakelijk gericht zijn en niets meer bieden dan een product en een bedrijf. Zeg nu zelf: zou jij dat volgen? Maar hoe kan je dan wel creatief zijn op Instagram als onderneming?
Betrek klanten erbij
Schijf bijvoorbeeld een wedstrijd uit voor de leukste Instagram foto waarin de onderneming een rol speelt. Wees niet bang om vrijheid van creatie bij die klanten te leggen: ze zijn vaak heel wat beter in leuke dingen maken dan je dat zelf zou zijn.
Kijkje achter de schermen
Hou het niet droog en veel te serieus. De mens is een nieuwsgierig dier en die wil weten hoe dingen ineen zitten. Hoe een onderneming werkt en wie de mensen achter de naam zijn. Gun ze dan ook een blik achter de schermen: ze zullen je belonen!
Gebruik die hashtags
Via de hashtags kunnen mensen zonder specifiek jouw account te volgen toch terecht komen op jouw account. Gebruik dan ook relevante en populaire hashtags voor een groot bereik, maar let wel: zorg ervoor dat ze echt relevant blijven en neem vooral geen hashtags over die concurrenten al vaak gebruiken.
Gebruik alle kanalen
Instagram is prachtige visuele content. Waarom dat dan niet delen op je andere Social Media kanalen? Zo maximaliseer je de verspreiding en krijg je op elk platform misschien wel meer volgers.
Instagram voor bedrijven betekent dus legio aan kansen. Lees hier 9 tips om je account alvast goed neer te zetten.