Social Media land blijft zich in een snel tempo ontwikkelen. Zo was het onlangs de beurt aan Instagram. Het populaire sociale netwerk verwelkomde recent haar miljardste gebruiker op het platform.
Aanvankelijk startte Instagram als een platform voor het plaatsen van foto’s. In de loop der jaren heeft Instagram extra functies toegevoegd aan het platform. Zo werd er de mogelijkheid voor het plaatsen van video’s toegevoegd. Een video die je plaatst op de pagina van je Instagram account mag maximaal 60 seconden duren. In 2016 kwam er de functie ‘Stories’ bij. In een apart gedeelte van je pagina kon je hier foto’s, video’s of andere content plaatsen. Stories zijn clipjes van maximaal 15 seconden, die na 24 uur automatisch weer verdwijnen.
Naast al deze toevoegingen in de afgelopen jaren, kwam het platform onlangs met nog een andere nieuwtje: de introductie van IGTV:
IGTV Instagram mogelijkheden
Met de introductie van IGTV gaat Instagram direct de concurrentie aan met YouTube. IGTV komt in zowel een stand alone app, genaamd IGTV, als in geïntegreerde vorm door middel van een TV icoontje in de Instagram app. Met IGTV is het voor de gebruiker mogelijk om aanzienlijk langere video’s te uploaden dan normaal gesproken het geval is. Het plaatsen van video’s van 10 minuten of zelfs een uur is vanaf nu een fluitje van een cent. Dit is een doorbraak ten opzichte van de 60 seconden op je Instagram pagina en de 15 seconden limiet in je Stories overzicht. Daarnaast is de beeldkwaliteit aanzienlijk scherper dan bijvoorbeeld in Stories. In Stories werd de beeldkwaliteit enorm gecomprimeerd, waardoor de video’s makkelijk te laden zijn voor mensen met een trage internet verbinding. In het nieuwe IGTV lijkt het erop dat er een resolutie van in ieder geval 720p haalbaar is.
Verticale beeldverhouding
Wat IGTV onderscheidt van alle andere videodiensten, is dat het is gemaakt voor mobiele apparaten. Dit wil zeggen dat alle video’s die je plaatst, verticaal worden geplaatst. Dus een weergave geoptimaliseerd voor smartphones en tablets.
Instagram boort hiermee een nog onontgonnen terrein aan op video gebied. Het is namelijk voor het eerst dat een verticale videodienst op zo’n grote schaal wordt ingevoerd.
Net als TV kijken
Wanneer je je TV aanzet, dan speelt de zender al meteen haar content af. Je hoeft daarvoor niet eerst op ‘play’ te drukken. Zo heeft Instagram, IGTV ook ingericht. Wanneer je op het IGTV icoontje drukt, ben je meteen aan het kijken naar een videokanaal. Dat kunnen kanalen zijn van mensen die je volgt, maar ook kanalen van mensen die jou worden aangeraden of kanalen die je zelf opzoekt via de zoekfunctie. Daarnaast is er een categorie ‘populair’, hierin vind je de video’s die op dat moment het meest worden bekeken.
Ten slotte kun je net zoals op je TV, steeds naar een ander kanaal gaan door naar links te swipen.