Het algoritme van Facebook is de bepalende factor voor wat gebruikers te zien krijgen in hun tijdlijn. Er worden regelmatig kleine aanpassingen doorgevoerd, maar soms vindt Facebook het tijd voor een meer ingrijpende wijziging. En dat is precies wat er deze week is gebeurd: het algoritme is op vier punten ingrijpend vernieuwd.
Link shares gaan zwaarder wegen
Een link share op Facebook is een post waarbij, naast een aanklikbare link in de tekst, ook vaak de intro staat van het artikel waarnaar gelinkt wordt. Dat is doorgaans een afbeelding en een korte beschrijving (bijvoorbeeld de ‘meta description’). Het gehele intro gedeelte is dan eveneens aanklikbaar, en dat levert maar liefst tweemaal zoveel kliks op als een post met enkel een tekstlink erin, aldus Facebook. In het nieuwe algoritme van Facebook worden link shares daarom voortaan met voorrang in de tijdlijn geplaatst.
‘Frequency cap’ voor Facebook advertenties stap dichterbij
Zorgen dat een specifieke gebruiker niet de hele dag je advertentie te zien krijgt, is erg lastig in Facebook, misschien zelfs wel onmogelijk. Je kunt wel instellen dat je advertenties gericht worden op een zo groot mogelijk uniek bereik, maar dan worden ze vaak maar eenmaal getoond: net weer te weinig. Google Adwords lost dat op met een ‘frequency cap’. Facebook heeft die functie (nog) niet, maar zet nu wel een stap in de goede richting: gebruikers krijgen in het vervolg minder vaak advertenties en posts te zien van dezelfde bron.
Leestijd is nu ook een factor
Als een gebruiker op een link klikt en direct terugkeert naar Facebook, is het aannemelijk dat het aangeklikte artikel niet erg in de smaak is gevallen. En vice versa. Daarom weegt Facebook voortaan ook de leestijd mee om de relevantie van posts te bepalen. Dat gaat overigens ook gelden voor de kijkduur van video’s.
Clickbait is afgewaardeerd in het nieuwe algoritme van Facebook
Clickbait is voor veel gebruikers een doorn in het oog. Facebook gaat clickbait posts daarom vanaf nu strenger beoordelen. Daar is de leestijd overigens ook belangrijk in. Hét kenmerk van clickbait is immers dat je als gebruiker na luttele seconden doorkrijgt dat je net een waardeloos artikel hebt aangeklikt.
Conclusie: meer focus op kwaliteit
Als je als bedrijf op Facebook een bereik wilt hebben, heeft Facebook maar één boodschap voor je: zorg dat je toegevoegde waarde biedt aan andere gebruikers. In dat licht bezien is deze vernieuwing van het tijdlijn algoritme eigenlijk geen nieuws. Wel biedt Facebook met deze aankondigingen concrete handvatten om te werken aan de kwaliteit van je posts. Ook is de toegevoegde advertentiefunctionaliteit een opsteker voor adverteerders. Op die manier is het vernieuwde algoritme dus voor zowel privé gebruikers als zakelijke gebruikers een verbetering.