Groot nieuws voor zoekmachine adverteren: Google gaat de zoekresultatenpagina ingrijpend wijzigen. De rechterkolom met advertenties wordt geschrapt, waardoor er fors minder advertenties te zien zullen zijn. Wat betekent dat precies voor gebruikers en adverteerders?
Gelijkschakeling van desktop met mobiel
De aanpassing werd afgelopen vrijdag officieel bekendgemaakt door Google. De zoekresultatenpagina’s zijn per direct wereldwijd aangepast, zodat er enkel nog boven en onder de organische zoekresultaten advertenties worden getoond. Daarnaast komen er meer advertenties boven de organische resultaten. Dat konden er één tot drie zijn, en worden er nu drie. Bij zeer competitieve zoektermen, waarbij gebruikers een aankoopintentie hebben, is er zelfs ruimte voor vier advertenties. Dergelijke zoekopdrachten zijn volgens Google bijvoorbeeld ‘hotels in New York’ of ‘autoverzekering’.
Niet alle gebruikers merken trouwens direct een verschil, want mobiele zoekresultaten kennen deze indeling al langer. Deze aanpassing kan dus gezien worden als een gelijkschakeling, zeker omdat er al enkele maanden lang meer op mobiele schermen wordt gegoogeld dan op desktops.
Minder advertenties, meer betalen
Het maximale aantal advertenties op een pagina gaat hierdoor omlaag, en daarmee gaat de concurrentie omhoog. Dat effect wordt nog versterkt door de plaatsing van de advertenties, omdat er nu meer ruimte voor is boven de organische zoekresultaten. Het kan zelfs gebeuren dat organische resultaten worden weggedrukt tot onder de zogenaamde ‘vouw’ (waardoor je ze pas ziet nadat je omlaag bent gescrold).
Organische zoekresultaten worden dus minder relevant, en advertenties juist belangrijker. Bovendien komen er minder advertenties per pagina. Mogelijk worden ze daardoor duurder, zowel qua CPC (kosten per klik) als qua investeringen voor ontwikkeling en optimalisatie. Analisten speculeren daarom dat deze wijziging vooral gunstig is voor de winst van Google.
Voortaan lege ruimte aan de rechterkant?
De rechterkolom wordt niet geheel geschrapt. Er zijn twee uitzonderingen: Google Shopping-resultaten en advertenties in de Knowledge Graph. Bij sommige zoekopdrachten kun je dus nog advertenties tegenkomen aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina, maar de vertrouwde tekstadvertenties zijn permanent uit beeld verdwenen.