Op 7 januari maakte Facebook bekend dat chatapp Messenger inmiddels iedere maand door 800 miljoen mensen wordt gebruikt. Daarmee is dit volgens onderzoeksbedrijf Nielsen de snelst groeiende app van 2015.
Facebook Messenger: de ene mijlpaal na de andere
De stormachtige groei van Facebook Messenger breekt record na record. Messenger werd pas in augustus 2014 als zelfstandige app gelanceerd, maar is nu al één van de belangrijkste spelers op de appmarkt. Met 800 miljoen actieve gebruikers per maand is Messenger bijvoorbeeld groter dan directe concurrenten zoals Snapchat en Viber. Het moet alleen WhatsApp voor laten gaan: die app telt 900 miljoen actieve gebruikers. En gezien de groei van Messenger is ook dat slechts van tijdelijke aard.
Van Facebookonderdeel naar zelfstandig succes
De populariteit van Messenger laat zich goed verklaren. Het is namelijk het directe gevolg van een ingrijpende beslissing van Facebook. Messenger begon als integraal onderdeel van de officiële Facebookapp, maar in 2014 werd besloten om de app daarvan los te weken. Daardoor was het niet langer mogelijk om via Facebook te chatten zonder ook Messenger geïnstalleerd te hebben. Op deze beslissing kwam toen veel kritiek, maar achteraf bleek het goed uitgedacht te zijn. In juni 2015 werd daarom zelfs nog een stap verder gezet. Sindsdien is het ook mogelijk om Messenger te gebruiken zonder Facebookaccount, zodat de app echt zelfstandig is.
Snelle veranderingen
Messenger is voortdurend in beweging, en het afgelopen jaar zijn er verschillende functionaliteiten aan de app toegevoegd. Zo kunnen gebruikers in de VS er sinds maart 2015 geld mee versturen, en sinds april mee videobellen. Dat laatste werd in Nederland in mei 2015 ook mogelijk. Een andere belangrijke uitbreiding is de vergaande integratie met diverse externe bedrijven. Het meest geruchtmakende voorbeeld is de samenwerking met taxibedrijf Uber, waardoor je nu direct vanuit de app een Uberritje kunt bestellen. Verder werd recentelijk bekend dat Messenger op kleine schaal experimenteert met een kunstmatig intelligente virtuele assistent, M genaamd.
Nog lang niet tevreden
Facebook heeft echter nog veel meer ambities voor Messenger. Het bericht waarin het bedrijf deze mijlpaal aankondigde, was dan ook hoofdzakelijk een toekomstbeschouwing. De app zal in 2016 vooral veel meer gepersonaliseerd worden. Dat moet onder meer gaan gebeuren door M verder uit te rollen en door meer bedrijven een Uber-achtige integratie te bieden. Op die manier wordt Messenger een soort van eerste bestemming om wat dan ook met je telefoon te gaan doen. Facebook speculeert zelfs dat telefoonnummers binnenkort overbodig zullen worden. Slechts een naam moet dan voldoende zijn om via Messenger ieder persoon of bedrijf te bereiken. Dat belooft nog wat voor de toekomst!