Net als de wereld is het online marketing landschap continu in beweging. Daar waar marketing zich 20 jaar geleden voornamelijk offline afspeelde, wordt er ondertussen veel marketing online gevoerd. En sinds de komst van social media zijn ook daar veel veranderingen op marketingvlak gebeurd. Met 2020 voor de deur hebben we een aantal belangrijke trends voor jullie op een rijtje gezet die zich verder ontwikkelen in het nieuwe jaar.
Chatten met bots
Steeds vaker zie je op websites een venster verschijnen met de vraag of je hulp kunt gebruiken. Dankzij Artificial Intelligence is het tegenwoordig steeds makkelijker om met je klanten in contact te treden zonder dat je daar daadwerkelijk personeel voor nodig hebt. Het voordeel hiervan is dat bezoekers dag en nacht geholpen kunnen worden. Chatbots worden ook ingezet om informatie van de klanten te bemachtigen, wat nuttig is voor latere marketing- en salesacties.
Mobile-first indexering
De mobile-first indexering is in het leven geroepen door Google, die nu steeds vaker de mobiele versie van jouw website gebruikt om je site te indexeren en te rangschikken in de resultaten. Kort gezegd: als jouw website goed laadt op een mobiele telefoon, krijgt hij ook een hoge indexering in Google. In tijden waarin de smartphone vaker gebruikt wordt dan een pc, is het belangrijk om hier goed in te scoren. Je wilt immers geen klanten verliezen omdat je website niet geschikt is voor smartphones.
E-mail marketing en marketing automation
Marketing automation staat voor het automatiseren van terugkerende taken met behulp van software toepassingen en technologieën. Dankzij marketing automation kan je op een zeer gepersonaliseerde en makkelijke manier met je leads in contact komen. Zo kan jij bijvoorbeeld een klant die een vol winkelmandje in je webshop heeft achtergelaten een mail sturen met en kortingscode of een mail om hem er op te wijzen dat de producten op hem staan te wachten. Op deze manier haal je klanten over om alsnog te kopen.
Gepersonaliseerde content
Een persoonlijke aanpak leidt tot wel 20% meer sales. Gepersonaliseerde content in de vorm van een persoonlijk welkom en aanbevelingen afgestemd op de klant zijn de perfecte manier om de klant warm te maken voor jouw producten. Daarnaast zijn klanten ook meer geneigd om terug te komen kopen op de website waar ze zich welkom en persoonlijk aangesproken voelen.
Influencer marketing
Influencer marketing is waarschijnlijk de trend waar nog de meeste mogelijkheden in zitten. Influencers zijn celebs, Instagram sterren, bekende bloggers en vloggers die social media gebruiken om jouw product aan te prijzen aan hun volgers. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van influencer marketing, wat vraagt om een subtiele aanpak. Merken bouwen daarom ook liever langdurige relaties op met hun influencers, dat geeft volgers meer een gevoel van authenticiteit.