Afbeeldingen zijn nodig om lange, saaie teksten te voorkomen en je SEO te verbeteren, maar ook om lezers geïnteresseerd te houden. Voor de laadtijd van je website is het essentieel om deze afbeeldingen te optimaliseren voor WordPress.
Afbeeldingen en andere media bestanden vormen ongeveer 63% van de grootte van moderne websites, het is daarom van belang om ze te optimaliseren zodat je website snel blijft draaien. Bij afbeelding optimalisatie gaat het eigenlijk om twee dingen: het optimaliseren van de hoeveelheid bits voor een pixel in de afbeelding en het totaal aan pixels.
In deze blog leggen we uit waarom grote afbeeldingen je website langzaam maken, hoe je mediabestanden kan verkleinen en geven we je tips voor beeldoptimalisatie om de SEO van je website te verbeteren.
Afbeeldingsgrootte
Geschaalde afbeeldingen zijn simpelweg de meest effectieve manier om je afbeeldingen te optimaliseren. Geschaalde afbeeldingen zorgen er namelijk voor dat je niet meer dan het noodzakelijk aantal pixels gebruikt om je afbeelding te tonen.
De helderheid en snelheid waarmee een website laadt hebben veel te maken met wat voor apparaat de website bekeken wordt (mobiel, desktop, ect). Het beste voor beide zou zijn om je afbeeldingsformaat onder een paar honderd kilobits te houden. Dit kun je doen door je afbeeldingen op te slaan als “website geoptimaliseerde” JPEG’s of PNG’s.
Het is belangrijk om te weten dat wanneer je bestanden zijn geoptimaliseerd voor web, je ze moet exporteren met een resolutie van 72 dots per inch (dpi). Dit is het standaard formaat voor web.
Je kunt met Photoshop, Lightroom of een soortgelijk programma het afbeeldingsformaat terug brengen tot ongeveer 1.500 (of minder) pixels breed. Dit is afhankelijk van je WordPress thema.
Beeld compressie
Beeldcompressie wordt gedefinieerd als het minimaliseren van de grootte in bytes van het grafische bestand zonder dat de kwaliteit van een afbeelding achteruit gaat. Afbeeldingen met een hoge resolutie die onnodig groot zijn in bestandsgrootte kunnen de paginasnelheid vertragen. Een geoptimaliseerde afbeelding is al snel meer dan 40 procent kleiner dan een normale, niet geoptimaliseerde afbeelding.
Er zijn twee manieren om een afbeelding te comprimeren: lossless en lossy compressie. Lossless behoudt alle data van het origineel zonder de kwaliteit te verminderen. Lossy haalt daarentegen wat data weg om de afbeelding kleiner te maken.
Met lossless compressie breek je de afbeelding in kleinere stukjes om deze vervolgens sneller te verzenden of op te slaan en vervolgens kan het opnieuw worden gebruikt. Lossless is gebruikelijk bij eenvoudige graphics en wordt vaak aanbevolen indien je genoeg opslagruimte hebt.
Welke compressie je ook kiest, onthoud dat het van belang is dat je rekening houd met het WordPress thema dat je hebt gekozen en de juiste afbeelding dimensies die bij dat thema horen.
Plugins voor afbeeldingen optimaliseren WordPress
Snel ladende afbeeldingen betekenen een snellere website en een betere SEO score. Hier zijn een aantal verschillende plugins voor beeldoptimalisatie om je te helpen met beeldcompressie:
Smush image compression and optimization
Shortpixel image optimizer
TinyJPG
Optimaliseren van afbeeldingen voor zoekmachines
Wanneer je je afbeeldingen goed optimaliseert door ze goed te formatteren op basis van de inhoud van je pagina, zal het makkelijker zijn om beter te scoren in de beeld zoekresultaten in zoekmachines zoals Google. Dit verhoogt uiteindelijk de zichtbaarheid en toegankelijkheid van je merk en het verkeer naar je website. Beeldoptimalisatie kost niet veel tijd en kan een groot verschil maken in het aantal bezoekers naar je website. Afbeeldingen optimaliseren voor WordPress is dus 100% zeker de moeite waard.
Voer daarom bij het uploaden of invoegen van een afbeelding ook altijd de alt tekst en titel tekst in. Zo weet o.a. Google waar de afbeelding over gaat.
Uitgelichte afbeeldingen
Een uitgelichte afbeelding (of featured image) staat niet in de body van de WordPress post maar wordt structureel door het hele thema gebruikt als thumbnail naast een blog titel of in de koptekst wanneer je een post bekijkt.
De meeste thema’s en widgets gebruiken uitgelichte afbeeldingen, dus een krachtige uitgelichte afbeelding wil je niet overslaan. De grootte van je uitgelichte afbeelding hangt af van je WordPress website en het gekozen thema, maar meestal is je afbeelding 500 tot 900 pixels breed. Het is aan te raden hoge resolutie afbeeldingen te gebruiken.
TIP: gebruik een van de plugins in deze blog om al je afbeeldingen automatisch te optimaliseren. Dit scheelt je veel tijd.