Na lang wachten kunnen we binnenkort ook in Nederland op Pinterest adverteren. Uit testen van grote merken als Ikea, Karwei, Allerhande en Scotch & Soda kwamen positieve resultaten. Binnenkort is het social media platform waarschijnlijk voor alle adverteerders beschikbaar.
Pinnen op Pinterest
Pinterest is een inspiratieplatform met steeds meer bezoekers. De maandelijks 250 miljoen actieve gebruikers van Pinterest hebben samen 175 miljard pins. Pins zijn ideeën die mensen ontdekken op Pinterest. Van reizen, mode trends, interieur, leuke hotspots tot recepten en do-it-yourself activiteiten. Een pin bevat vaak een link naar een oorspronkelijke website, waar staat hoe je iets kunt maken of waar je het kunt kopen. Je kunt pins opslaan op je persoonlijke account op ‘borden’ die je zelf aan kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld een bord ‘recepten’ aanmaken en hierop pins met recepten bewaren. Mensen kunnen deze borden, of het hele account van iemand volgen. Je volgers krijgen je pins te zien en kunnen deze opslaan.
Gebruikers
In 2019 zijn er volgens het Nationaal Social Media onderzoek van onderzoeksbureau Newcom Research 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers in Nederland. Dit is een toename van 18 procent vergeleken met 2018. Pinterest heeft hiermee nog geen plaats bij de grote top 5. LinkedIn staat met 4,6 miljoen leden op vijf. Hierboven staat Instagram met 4,9 miljoen gebruikers. Met 8,7 miljoen abonnees heeft Youtube de derde plek. Op de tweede plek staat Facebook met 10,1 miljoen leden en de eerste plek gaat naar WhatsApp met 11,9 miljoen gebruikers. Naast toename van jaarlijks gebruik, wordt Pinterest ook dagelijks meer gebruikt. In 2018 maakten 587.000 Nederlanders dagelijks gebruik van Pinterest, dit jaar zijn dat er 734.000.
Bedrijven
Op Pinterest kunnen adverteerders vroeg bij de juiste doelgroep in beeld komen. Je kunt als bedrijf je ideeën en producten in de schijnwerpers plaatsen en toelichten. Als je adverteerder op Pinterest wil worden, heb je eerst een bedrijfsprofiel nodig. Deze kun je aanmaken om vervolgens je website te koppelen aan Pinterest. Op dit moment kun je in Nederland nog geen advertenties aanmaken. In sommige andere landen wel, daarom kun je door een ander land te selecteren bij accountinstellingen toch toegang krijgen tot de tab ‘advertenties’.
Campagnes maken
Met de Pinterest Ads Manager kun je een campagne creëren en het doel van je campagne, de looptijd, je doelgroep en het budget vaststellen. Je kunt meerdere doelen selecteren.
Het doel bepaalt deels welke soort advertentie je kunt selecteren:
- Gesponsorde pins maken je bedrijf zichtbaar op de tijdlijn van doelgroepen, categoriepagina’s en zoekresultaten.
- Met gesponsorde video’s ontdekken mensen je bedrijf.
- Gesponsorde app pins zorgen dat mensen je app ontdekken en downloaden.
- Gesponsorde Carrousels zijn pins met meerdere beelden, waarmee je bijvoorbeeld kunt inzoomen op productdetails.
Het is belangrijk dat je pins opvallen. Het uiterlijk en de inhoud van je pins bepalen de waarde ervan en dus je zichtbaarheid en effectiviteit, Pinterest geeft hier tips voor.
Met het instellen van targeting voor doelgroepen, interesses, trefwoorden en leeftijd, krijgen de juiste gebruikers je profiel te zien en krijg je meer volgers.
Met een bedrijfsprofiel op Pinterest heb je toegang tot een rapportage-dashboard, waarop je resultaten van je campagne kunt zien en het succes van je pins. Je krijgt zo beter inzicht in de doelgroep, waardoor je campagnes kunt verbeteren.
Wanneer kunnen we ook in Nederland adverteren op Pinterest?
Wanneer we in Nederland kunnen adverteren op Pinterest is dus nog onbekend. Je kunt wel alvast aan de slag met het aanmaken van jouw bedrijfsprofiel en de bijbehorende ‘borden’. Breng jouw producten en diensten vast onder de aandacht op Pinterest en begin met het creëren van jouw ‘Pins’.