Succes behalen op social media kan knap lastig zijn en geef maar toe: soms doe je maar gewoon wat, zonder te weten of het je gaat helpen.
Je bent bezig met data, woorden en getallen op het scherm, maar uiteindelijk zijn het de mensen erachter die je wilt bereiken. En die mensen zijn onvoorspelbaar. Je kunt nog zulke mooie content creëren, maar dat betekent lang niet altijd dat de mensen er op afkomen.
Twee boodschappen kunnen nagenoeg identiek zijn en toch kom het ontzettend vaak voor dat de ene post ontelbaar veel reacties krijgt, terwijl de andere post volledig genegeerd wordt.
Gelukkig schijnt er licht aan de horizon en kun je met een paar psychologische inzichten ook jouw social media flink opkrikken. Psycholoog Dr. Robert B. Cialdini schreef een boek (‘Influence: The Psychology of Persuasion’) dat ook bij social media marketing goed van pas komt.
Uiteindelijk kunnen we 6 psychologische principes onderscheiden die kunnen zorgen voor succes op je social media.
Principe #1: wederkerigheid
Volgens Cialdini moet tegenover een gunst een wederdienst staan. Oftewel: voor wat hoort wat. Dit wordt ook wel wederkerigheid genoemd, iets wat bij ons als sociale wezens echt is ingeprent. Je kunt mensen natuurlijk niet dwingen om op je te reageren. Door zelf iets terug te geven of terug te koppelen op je social media kun je als bedrijf wel je menselijke kant laten zien.
Probeer dit eens: krijg je op de social media van je bedrijf likes en volgers? Geef ze dan ook likes terug en ga ook hen volgen. Door regelmatig posts van je fanatieke volgers te delen geef je ze het gevoel dat ze er echt bij horen en laat je zien dat je bedrijf ze waardeert. Je toont zo je menselijke kant – iets wat de meeste klanten altijd erg kunnen waarderen. Het re-tweeten van, en reageren op, je volgers komt je imago zeker ten goede.
Principe #2: toewijding en consistentie
De manier waarop we naar onszelf kijken heeft veel invloed over hoe we beslissingen maken. Cialdini’s principe van toewijding en consistentie past hier dan ook goed bij. Als mensen zich eenmaal ergens aan toewijden blijven ze doorgaans consistent in hun keuzes. Ze wijken niet meer af van hun eerder gemaakte beslissingen en geven op deze manier vorm aan hun identiteit. Zo kan zelfbevestiging ze beter emotioneel weerbaar maken en door zichzelf te overwinnen kunnen ze succesvoller worden.
Probeer dit eens: de enorme kracht van social media ligt onder meer verscholen in het feit dat je je volgers en fans beter kunt leren kennen. Bekijk je volgers eens nader. Wie zijn ze en wat zijn hun interesses? Op deze manier kun je achterhalen hoe ze zichzelf zien en kun jij je social media berichten zo steeds beter op ze afstemmen.
Principe #3: sociale bevestiging
Als we niet zeker weten wat we moeten doen, kijken we vaak naar anderen. Waar kiezen zij voor? Dan kunnen wij hetzelfde kiezen! Dit is het principe van sociale bevestiging. Ga maar eens na: hoe vaak zie je niet dat commerciële websites gebruikmaken van reviews van hun klanten? Je leest niet alleen wat anderen van een bepaald product of dienst vonden, maar ook wat ze nog meer besteld hebben.
Probeer dit eens: door samen te werken met social media influencers in jouw branche kun je krachtige verbanden aangaan. Als je volgers weg zijn van de influencers zal het niet lang duren voor ze ook jou en je boodschappen helemaal te gek vinden. Het is weer net als op school: ga je om met het coole clubje, dan ben jij in no time zelf ook cool.
Principe #4: leuk zijn en leuk gevonden worden
Mensen zijn eerder geneigd om ja te zeggen tegen mensen die ze als positief ervaren. Mensen die er goed uitzien, op ons lijken, ons complimentjes geven, met ons samenwerken en die we met goede dingen associëren.
Net als in het echte leven kun je mensen niet dwingen om je leuk te vinden. Als je het toch probeert werkt het vaak alleen maar averechts. Blijf daarom lekker je relaxte zelf en accepteer ook anderen zoals ze zijn. Probeer overeenkomsten met elkaar te vinden en zo de kloof tussen jullie beiden te dichten.
Probeer dit eens: mensen vinden je niet zomaar leuk, dus zorg ervoor dat je social media profielen er gelikt uitzien. Kies voor mooie en aansprekende profielfoto’s en achtergrondplaatjes en pas je taalgebruik aan op je doelgroep. Humor is leuk en kan een goede brug slaan tussen jou en je volgers.
Principe #5: autoriteit
Het Milgram-experiment uit de jaren 60 liet Cialdini zien dat mensen autoriteit vrijwel altijd volgen, zelfs als ze hierdoor tegen hun eigen geweten moeten ingaan. Op social media betekent autoriteit echter lang niet altijd iets slechts.
Probeer dit eens: ben je een expert op jouw gebied? Deel dan je kennis op social media! Het geeft aan dat je veel weet over een bepaald onderwerp en jouw kennis kan erg nuttig zijn voor andere mensen. Maak je niet teveel zorgen over het gratis weggeven van je expertise. Als jij het immers niet doet, zijn er vaak voldoende anderen die het wel doen en dan kun jij maar beter degene zijn die het meest deskundig overkomt.
Principe #6: schaarste
Het principe van schaarste toont aan dat mensen de waarde van iets pas inzien wanneer het op dreigt te raken. Tijdens de uitverkoop of bij andere aanbiedingen lees je vaak “Zo lang de voorraad strekt”. Het kan toch niet zo zijn dat je dan achter het net vist? En dus ga je het item snel kopen.
Probeer dit eens: door uitsluitend via je social media bepaalde aanbiedingen te delen of spullen weg te geven ontstaat er een soort schaarste. Dit geeft je acties een exclusief karakter. Mensen zullen je acties beslist niet willen missen en dus zullen ze je nauwlettend blijven volgen op je social media.
HashtagMedia werkt nauw samen met de énige Cialdini Method Certified Trainer van Nederland: Bas Wouters CMCT. Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!